marți, 3 iunie 2008

Campania unui cetatean neinformat

Uf! De cand ma tin sa scriu despre campania electorala. Cred ca fara sa-mi dau seama am adunat atata material in subconstient incat acum da pe-afara.
Dupa cum imi place sa ma laud, nu sunt conectata la nici o sursa de informare, nu citesc ziare,nu ma uit la tv, si nu fac parte din nici un partid :))) asa ca am perceput aceasta ultima perioada electorala numai si numai prin...bannere si amteriale electorale. Norocul meu e ca m-am plimbat destul de mult prin tara in ultima luna, si am fost un spectator atent la detalii. Din ce-mi mai amintesc, voi pune piesa pe piesa si voi rezolva acest puzzle,convinsa fiind ca daca astept turul 2, mi se acreste de tot.
Cum mi-a inceput campania? Sau oare trebuie sa merg mult mai la origini, sa spun ca am avut deosebita onoare de-a lucra intr-un departament de monitorizare, pe politic, si ca apogeu am prins inainte de sutul in cur, o ultima campanie electorala, si primarie, si presedentie. Noi toti cei ce urmaream la secunda spoturile electorale PSD si injuram emisiunile multiple de promisiuni cel putin gogomane. De atunci, n-am mai avut nici in clin nici in maneca cu politica...am renutat si la facultatea de politice, am mers la jurnalism (cu pasi marunti spre veterinara).
Marturisesc ca uitasem complet ca ar fi an electoral, si chiar daca n-as fi uitat ar fi reprezentat o incarcare a memoriei inutila. De ce?Nu-mi pasa!N-am spirit civic!Deloc! Imi pare rau pentru stramosii care au luptat pentru dreptul la vot, si astazi acel vot este egal cu ZERO, ba mai mult, poate fi cumparat! Da, cumparat, odata cu integritatea si orgoliul romanului.
Ma duceam la piata, si am fost martora spagii incipiente, ca altfel nu stiu cum s-o numesc, gasca de liceeni plini de cercei, imbracati in tricouri galbene (nu stiu nici acum culorile) care imparteau becuri, si pliante cu cel ce trebuia ales. Cred ca am mai scris despre asta, n-o sa insist.
Mentionez ca la fiecare intrare in Metrou exista o astfel de gasca, doar culorile tricoului erau diferite, si ...bineinteles, cadoul. De la becuri, la zahar, la ulei, la sapun, calendare, harti ale sectorului...cam asta imi amintesc.Pacat ca nu le-am pastrat. Ah, am uitat de brichete, pixuri,baloane, dar acestea sunt deja vou.
Intrebarea unui cetatean neinformat: ce spera sa obtina stimabilii cu un pix,balon,steag,bec, cand se stie deja clar din sondaje ca majoritatea alegatorilor si-ar vinde bucurosi simpatia pentru aproximativ 500 euro/vot?
Ce mai retin de prin tara?Dupa micile detalii din Bucuresti, remarcate fara pic de efort trebuie sa recunosc, am mers la mare. Ce vad la mare? Un afis electoral de dimensiuni impresionante pe care scria asa: "bani alocati de guvernul pnl-pd in tara:" si erau enumerate cateva orase, timisoara, cluj, oradea, nu stiu exact, insa fiecare avea o suma gigant in dreptu-i, iar Constanta avea un gras si rotund 0 (adica ZERO). M-am minunat! Domnul Mazare, primar serios, n-ar arunca cu cacat (parol) in cetatenii tarii! Oare?
Mai departe, "eforie conteaza" , "alegeti un independent", in Mangalia "vantul bate, apa trece, pietrele raman" si macar sunt suficienti de amabili sa-si intrerupa parada sa te ghideze spre un bancomat ING :)
Apoi am strabatut iar tara, vreo 600 de km pana pe plaiurile natale, adica la Baia Mare. Am vazut cu surprindere ca prin judetul Cluj Forta Democrata a lui nea Petrica are succes! Si ca in Targu-Mures candidatul nu era ungur. Am regretat ca n-am avut drum dincolo de granite, prin Harghita...tare-s curioasa :)
La Baia Mare am prins un party PSD. Artificii mai bine de 10 minute. Sursele din interior imi soptesc cam 10.000 de euroi doar focul de artificii :) Din departare se vedea alt foc de artificii... "e al pnl-ului" scurt, domle, doar vreo 5 minute. N-avea nevoie domnul Anghel de foc de artificii, avand in vedere ca e la al 4-lea mandat si alegatorii pun stampila din reflex.
M-a bucurat teribil aparitia Partidului Ecologist (deh, am simpatiile mele) insa n-aveau resurse, si incercarea de implementare a unei mentalitati ecologiste in patria sticlelor de plastic...e o lupta pierduta din start.
Bon, long story short: pe valea prahovei, si pe autostrada soarelui am vazut (poate nici nu m-am prea uitat) singurele bannere ale candidatilor la primaria bucurestiului, pentru ca celelalte mii si mii erau pentru primarii de sector.
Incerc din rasputeri sa-mi amintesc fetzele si sloganurile oamenilor, insa mi-e peste puteri, prefer sa completez acest post, si sa-l fac infinit :)
Am citit si eu ca orice roman cu spirit civic s-a dus duminica la...mall in baneasa, eu insa am fost...tot la mare, tot cu dosu' la nori. Surpinzator in unele satuce oamenii frumos imbracati se indreptau spre sectiile de votare.
Prin Ialomita am vazut si cetateanul turmentat (sunt singura ca n-a fost defel singurul) insa era clar ca vreasa voteze, si nu stie cu cine.
La intrarea in bucuresti, am cedat "da pe un post de radio!" aveam o nevoie acuta sa STIU, sa aflu, sa ma informez! Era ora 8, sangele imi pulsa, macar din curiozitate! La radio...guerilla, baietii simpatici si cu chef de gluma faceau haz de toate celelalte televiziuni care anunta rezultatele cu mentiunea "probabil ca va intereseaza rezultatele alegerilor?" DA!DA!(ziceam eu) "pe noi nu!".
Cu ce-am ramas dupa o campanie electorala in necunostinta de cauza? Nici macar c-un gust amar! Daca as fi avut Tv, posibil sa ma fi induplecat pledoariile facute de agntiile de PR pentru candidati, si posibil sa-mi fi facut simpatii. Asa am ramas doar socata de calitatea infecta a materialelor promotionale, aici includ TOT, bannere, steaguri, etc, pana si pixurile si brichetele. In alti ani tinea si bricheta...mai mult...macar pana sa-ti dai seama ca te-a prostit pe fata, l-ai votat degeaba, cascavalul da dependenta :)
Daca am sa simt si pe viitor nevoia sa imi manifest spiritul civic, si critic, in totala necunostinta de cauza, promit solemn c-am sa fiu sub masura asteptarilor, asemeni tuturor candidatilor :)

Niciun comentariu: